TERAPIA RĘKI
Ręka odpowiedzialna jest za wiele funkcji.
Jej WYSPECJALIZOWANA BUDOWA sprawia, że może pełnić zarówno funkcje podporowe jak i manipulacyjne, może służyć zarówno do dźwigania jak i ruchów precyzyjnych. Ta szeroka specjalizacja kończyn górnych sprawia, że w dużej mierze to ich sprawność decyduje o POZIOMIE FUNKCJONOWANIA człowieka. Wyjątkowo duża, w porównaniu z innymi częściami ciała, reprezentacja ręki w czuciowej i ruchowej korze mózgowej potwierdza jej duże znaczenie w naszym życiu.
Głównym celem terapii ręki jest USPRAWNIANIE MOTORYKI małej dziecka - precyzyjnych ruchów ręki, a przez to osiągnięcie samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego. Pamiętać należy jednak, że ręka może spełniać swoje skomplikowane funkcje tylko wtedy, gdy wszystkie jej elementy składowe ( kości, stawy, mięśnie) i elementy stanowiące jej podstawę (obręcz barkowa i tułów) działają prawidłowo. Z tego powodu dla osiągnięcia celu głównego niezbędna jest praca w obrębie tułowia, obręczy barkowej i całej kończyny górnej.
Terapia Ręki - główne cele
Dysfunkcje ręki mają różne przyczyny i różne też będą cele terapii:
- zrównoważenie napięcia mięśniowego
- poprawa stabilizacji centralnej
- poprawa reakcji równoważnych
- nauka i doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej pozycji ciała
- doskonalenie koordynacji obustronnej ciała
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- doskonalenie umiejętności przekraczania linii środkowej ciała
- doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów izolowanych
- poprawa sprawności ruchowej całej kończyny górnej
- usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk
- wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców
- doskonalenie umiejętności chwytnych
- doskonalenie pisania
- stymulacja proprioceptywno-dotykowa
- poprawa koncentracji
- doskonalenie czynności samoobsługi
Dla kogo jest terapia ręki?
Terapia ręki kierowana jest przede wszystkim do dzieci, które wykazują:
- zaburzenia napięcia mięśniowego
- nieprawidłową postawę ciała
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
- zaburzenia koordynacji obustronnej
- problemy z nauką i wykonywaniem czynności samoobsługi i czynności dnia codziennego (np. ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików itp.)
- problemy w zabawach manualnych lub niechęć do tego typu zabaw (np.malowanie, lepienie plasteliny, układanie drobnych przedmiotów)
- spowolnienie, przyspieszenie lub niedbałość podczas wykonywania czynności precyzyjnych
- problemy grafomotoryczne, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, wolne tempo pisania
- niechęć do dotykania nowych i różnorodnych faktur
- silną potrzebę dostarczania sobie bodźców proprioceptywnych w obrębie kończyn górnych
Terapia Ręki - efekty
dzięki starannie dobranym ćwiczeniom i masażom zwiększamy:
- sprawność ruchową całej kończyny górnej,
- sprawność manipulacyjną dłoni,
- umiejętność chwytu,
- koordynację pomiędzy dłońmi.
W efekcie daje nam to dużą NIEZALEŻNOŚĆ w czynnościach codziennej samoobsługi.