Terapia integracji i przekształcania odruchów okresu niemowlęcego i wczesnodziecięcego
Czym są ODRUCHY, którymi zajmujemy się w terapii?
Odruchy to określone, nieświadome, NIEZALEŻNE OD WOLI dziecka reakcje organizmu, które pojawiają się na kolejnych etapach rozwojowych w odpowiedzi na pewne BODŹCE.
OBECNOŚĆ odruchów jest NIEZBĘDNA dla przetrwania, urodzenia się (np. reakcja na zagrożenie, odruch ssania) i prawidłowego ROZWOJU dziecka.
OBECNOŚĆ aktywnych ODRUCHÓW poza okresem, gdy są one konieczne dla spełnienia swojej roli świadczy o NIEDOJRZAŁOŚCI NEUROROZWOJOWEJ i prowadzi zazwyczaj do szeregu zaburzeń i trudności w zakresie rozwoju sensorycznego, motorycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego.
Niektóre z odruchów (pierwotne/prymitywne) rozwijają się już podczas życia płodowego, występują tuż po urodzeniu i stopniowo integrują się z działaniem całego systemu nerwowego - zostają poddane kontroli wyższych ośrodków mózgowych. Inne - odruchy posturalne - pojawiają się już po urodzeniu i stanowią bardziej dojrzałe wzorce reakcji, zastępujące stopniowo odruchy pierwotne.
Odruchy posturalne wspierają u dziecka kontrolę równowagi, postawy i ruchu.
Działania odruchowe mają za zadanie stopniowe rozwijanie i budowanie sieci kolejnych połączeń neuronalnych,
tworzenie coraz dojrzalszego układu nerwowego, który pozwala na zgodną współpracę mózgu i ciała, tworząc porozumiewający się system reakcji, zachowań i ekspresji.
Zdarza się także, że odruchy zostaną prawidłowo zintegrowane w trakcie rozwoju, jednak w pewnym momencie życia pojawia się zdarzenie silnie stresujące lub traumatyczne, które sprawia, że odruchy ponownie "odżywają". Czasem mogą równocześnie pojawić się silne reakcje lękowe, nerwicowe, fobie, zachowania obsesyjno-kompulsywne, tiki nerwowe itp..
Trudności i problemy
Przykładowe trudności pojawiające się w zachowaniu i procesie uczenia się dziecka,
współistniejące z obecnością przetrwałych w różnym stopniu odruchów:
Trudności w uczeniu się:
- Trudności w nauce czytania, pisania, w wyrażaniu myśli na piśmie
- Trudności z koncentracją
- Brzydki charakter pisma
- Nieprawidłowa postawa ciała, tendencja do podpierania głowy w czasie siedzenia przy stole czy przy biurku
- Zaburzenia pamięci
Problemy emocjonalne i z zachowaniem:
- Duża labilność emocjonalna - częste i nagłe zmiany nastroju
- Trudność z podejmowaniem decyzji
- Trudność z przyjmowaniem krytyki
- Poczucie własnej małej wartości, obniżona samoocena
- Słabe umiejętności organizacyjne
- Niepewność, nieśmiałość
- Ciągłe uczucie niepokoju
- Lęki, fobie
- Nadruchliwość psychoruchowa
- Agresja
- Moczenie nocne
Problemy sensoryczno-motoryczne:
- Choroba lokomocyjna
- Nadwrażliwość sensoryczna (dotyk, wzrok, słuch, układ przedsionkowy)
- Zaburzenia równowagi i koordynacji ruchowej
- Obniżona odporność na choroby i alergie
- Homolateralne (jednostronne) ruchy zamiast skrzyżowanych w trakcie na przykład chodzenia, biegania
- Niechęć do ćwiczeń sportowych, zajęć W-F, itp.
- Zaburzenia wzrokowo-motoryczne: trudności w spostrzeganiu, trudności związane z poruszaniem się w przestrzeni (słabe poczucie ciała)
- Słabe poczucie czasu
- Tendencja do chodzenia na palcach.
- Obniżone lub podwyższone napięcie mięśni (sztywność ruchów)
- Słaba koordynacja ruchów oczu i ręki
- Trudności z dopasowaniem ostrości wzroku (dziecko ma problemy z przeniesieniem wzroku z zeszytu na tablicę)
- Powolność w zadaniach wymagających przepisywania
- Trudności z artykulacją i mową
- Mała sprawność manualna
- Wysuwanie języka podczas wykonywania czynności manualnych np. pisania lub rysowania
DIAGNOZA I TERAPIA
Pierwszy krok to określenie obecności i poziomu zintegrowania poszczególnych odruchów przy pomocy prób testowych, obserwacji i wywiadu.
Następnie, terapeuta ustala odpowiedni dla dziecka zestaw ćwiczeń ruchowych, które wykonywane są podczas regularnych spotkań z terapeutą w ośrodku oraz z rodzicami w domu.
Bardzo ważna jest systematyczność w wykonywaniu ćwiczeń - stanowi podstawę efektywności programu terapeutycznego.
Czasem skutki pracy terapeutycznej zauważalne są dość szybko, czasem później, zależy to od stopnia nasilenia problemu.