Joomla Monster Education Template

MOŻLIWE OBJAWY ZABURZEŃ
PRZETWARZANIA SENSORYCZNEGO (INTEGRACJI SENSORYCZNEJ)

Opracowanie: Joanna Korczak-Grochowska - psycholog, terapeutka metod sensoryczno-motorycznych

MOŻLIWE OBJAWY ZABURZEŃ
PRZETWARZANIA SENSORYCZNEGO (INTEGRACJI SENSORYCZNEJ)

Opracowanie: Joanna Korczak-Grochowska - psycholog, terapeutka metod sensoryczno-motorycznych

Dziecko w pierwszym roku życia

  • Częsty, czasem niemal bezustanny płacz

  • Niemal całkowity brak płaczu

  • Zbyt duża ilość snu

  • Za mało snu, tylko krótkie drzemki, budzenie się w nocy, problemy z zasypianiem

  • Nie lubi być owijane w kocyk czy becik

  • Uspokaja się tylko mocno owinięte w kocyk czy becik

  • Lubi dotyk tylko niektórych materiałów

  • Przeszkadzają mu nagłe i głośne dźwięki (może reagować wtedy nerwowym krzykiem lub płaczem)

  • Wydaje się nie zauważać nawet głośnych dźwięków

  • Odwraca wzrok od jaskrawych kolorów i światła

  • Niczego się nie boi

  • Boi się prawie wszystkiego

  • Nie lubi być dotykane i przytulane

  • Domaga się ciągłego dotykania i przytulania

  • Gdy jest boso nie jest w stanie znieść dotyku dywanu, podłogi, trawy, piasku, itp.

  • Ważne etapy rozwoju są opóźnione lub nigdy się nie pojawiły (np. obracanie się z pleców na brzuszek

i odwrotnie, chwytanie zabawki, samodzielne siadanie, raczkowanie, samodzielne ssanie, śledzenie

wzrokiem twarzy i przedmiotów, próby zdejmowania skarpetek lub czapeczki, itp.)

  • Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce dotykowe, smaki lub zapachy (np. wymiotuje lub krzyczy)

  • Bardzo potrzebuje niektórych wrażeń zmysłowych, np. bujania, skakania lub uderzania w ściany, meble

lub inne osoby, upadania na podłogę

  • Bardzo negatywnie reaguje na niektóre odczucia zmysłowe, np. bujanie, kręcenie się na karuzeli, skakanie

  • Jest niezbyt zainteresowane twarzami

  • Nie interesują je zabawy typu „a kuku”, uśmiechanie się, robienie śmiesznych min itp.

  • Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy

  • Nie gaworzy lub gaworzy bardzo niewiele

  • Bardzo trudno je uspokoić (nie przynosi efektu np. kołysanie, noszenie na rękach, śpiewanie, przytulanie, masowanie)

  • Bardziej jest zainteresowane przedmiotami niż ludźmi

  • Zachowuje się, jakby było głuche

  • Bardzo dużo mówi, niemal bez przerwy

  • Bawi się tylko jedną lub dwiema zabawkami i zawsze w taki sam sposób (np. przyciskanie jakiegoś guzika

w zabawce lub zderzanie dwóch przedmiotów)

Dziecko w drugim i trzecim roku życia

  • Często miewa gwałtowne napady złości (wynikające z nadmiernego przytłoczenia bodźcami zmysłowymi)

  • Bardzo potrzebuje niektórych bodźców zmysłowych (dźwięków, zapachów, smaków, bodźców dotykowych lub określonych ruchów, np. bujania, skakania lub uderzania)

  • Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce zmysłowe (dźwięki, dotyk różnych materiałów i faktur, zapachy, smaki, rodzaje ruchu, np. bujanie lub ruchy obrotowe)

  • Jest nadmiernie ruchliwe

  • Wydaje się być zbyt spokojne

  • Miewa częste problemy ze snem:

- sypia nieregularnie

- rano budzi się zawsze o tej samej godzinie, niezależnie od tego, kiedy zasnęło

- ma problemy z zasypianiem

- często się budzi w ciągu nocy

  • Uwielbia niektóre dźwięki lub ich nie znosi

  • Jest bardzo wrażliwe na dźwięki

  • Nie lubi obecności dużej liczby osób

  • Nie lubi być dotykane i przytulane

  • Ciągle czegoś lub kogoś dotyka

  • Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce dotykowe, smaki lub zapachy (np. wymiotuje lub krzyczy)

  • Unika zabaw plastycznych z użyciem rąk (np. plastelina, glina, farby, piasek itp.)

  • Wygląda na tak zaangażowane w wykonywaną czynność, że niczego poza tym nie zauważa

  • Kolejne etapy rozwoju ruchowego są opóźnione lub występują problemy z ich osiągnięciem

  • Nie bawi się zabawkami, które wymagają sprawnych dłoni

  • Ma trudności z samodzielnym jedzeniem (np. nie umie trafić do ust łyżeczkę lub kubkiem)

  • Bardziej interesuje je dorośli niż inne dzieci

  • Niezbyt interesują je twarze

  • Nie interesują je zabawy typu „a kuku”, uśmiechanie się, robienie śmiesznych min itp.

  • Bardzo łatwo się rozprasza

  • Potrafi się w niespotykany sposób koncentrować na niektórych czynnościach

  • Rzadko pokazuje przedmioty palcem lub wcale tego nie robi

  • Zbyt dużo albo zbyt mało mówi

  • Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy

  • Czuje się niepewnie w nowych sytuacjach (dłużej niż mogłoby się to zdarzyć „normalnie”)

  • Nie lubi zmian i potrzebuje stałych, powtarzalnych czynności (jeżeli jest inaczej, reaguje płaczem i napadami złości)

  • Jego twarz wyraża mało emocji

  • Mówi monotonnym głosem

  • Bawi się tylko kilkoma wybranymi zabawkami, zawsze w taki sam sposób

  • Interesuje je jeden temat, nie zauważa niczego poza nim

Dziecko w wieku przedszkolnym

  • Nadmiernie się denerwuje i niepokoi

  • Często miewa gwałtowne napady złości (wynikające z nadmiernego przytłoczenia bodźcami zmysłowymi)

  • Ma wysoką tolerancję na ból

  • Ma niską tolerancję na ból

  • Miewa problemy ze snem:

- sypia nieregularnie

- rano budzi się zawsze o tej samej godzinie, niezależnie od tego, kiedy zasnęło

- ma problemy z zasypianiem

- często się budzi w ciągu nocy

  • Jest nadmiernie ruchliwe

  • Wydaje się być zbyt spokojne

  • Bardzo potrzebuje niektórych bodźców zmysłowych (dźwięków, zapachów, smaków, bodźców dotykowych lub określonych ruchów, np. bujania, skakania lub uderzania)

  • Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce zmysłowe (dźwięki, dotyk różnych materiałów

i faktur, zapachy, smaki, rodzaje ruchu, np. bujanie lub ruchy obrotowe)

  • Przeszkadzają mu niektóre ubrania, metki, dotyk

  • Jest wybredne podczas posiłków:

- mocno pożąda lub nie może znieść niektórych smaków, określonej konsystencji lub temperatury pokarmu

- nie czuje, kiedy jest najedzone

- ma kłopoty z przyswajaniem niektórych pokarmów, łatwo się krztusi i wymiotuje

- ma kłopoty z żuciem

  • Jest bardzo wrażliwe na hałas w swoim otoczeniu

  • Nie zwraca uwagi nawet na nagły hałas w swoim otoczeniu

  • Ma kłopoty z koncentracją uwagi

  • Silnie pożąda niektórych czynności:

- skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów

- bujanie się, obracanie, huśtanie, ślizganie

- nie może się powstrzymać przed ciągłym dotykaniem wszystkich i wszystkiego, potrzebuje dotyku konkretnych powierzchni

  • Nie jest w stanie znieść niektórych czynności:

- skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów

- bujanie się, obracanie, huśtanie, ślizganie

- dotyk innych osób lub określonych materiałów i przedmiotów

  • Ciągle się ślini

  • Ma silną potrzebę korzystania z określonych sprzętów na placu zabaw

  • Ma awersję do konkretnych sprzętów na placu zabaw

  • Żuje ubrania, kocyk, zabawki, itp.

  • Ma trudności z samoobsługą - ubieraniem (zwłaszcza zapinaniem guzików, sznurowaniem butów), myciem, jedzeniem

  • źle znosi czesanie, mycie głowy, podczas mycia zębów miewa odruch wymiotny

  • Ma trudności z czynnościami manualnymi (jedzeniem, piciem, rysowaniem, cięciem nożyczkami itp.)

  • Unika zabaw plastycznych z użyciem rąk (np. plastelina, glina, farby, piasek itp.)

  • Ma kłopoty z równowagą i koordynacją (np. jazdą na trójkołowym rowerku, pchaniem lub ciągnięciem wózka, kopaniem poruszającej się piłki itp.)

  • Ma chorobę lokomocyjną

  • Ma kłopoty z używaniem prawej ręki i nogi po lewej stronie ciała i odwrotnie

  • Ma nieprawidłową postawę ciała lub wady postawy

  • Ma kłopoty z równowagą i koordynacją

  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością

  • Wchodząc lub schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi

  • Nagłe dotknięcie lub lekkie popchnięcie z tyłu wywołuje u dziecka "reakcję alarmową" niewspółmierną do siły bodźca,

  • Wchodzi po schodach dostawiając nogi do siebie na każdym stopniu

  • Często się potyka, przewraca, wpada na coś lub z czymś się zderza

  • Długo i z dużym wysiłkiem uczy się nowych aktywności fizycznych np. jazdy na rowerze, pływania, czasem mimo wysiłku nie udaje mu się ich opanować

  • Potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie

  • Ma trudności z rzucaniem i łapaniem piłki

  • Podczas gimnastyki lub rytmiki wielu ćwiczeń nie jest w stanie wykonać, również podczas swobodnych zabaw ruchowych nie może dotrzymać kroku rówieśnikom

  • Ma słabe wyczucie odległości - często staje zbyt blisko innych ludzi czy przedmiotów

  • W porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno

  • Nie lubi baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem, nie lubi turlać się po podłodze, podskakiwać, robić fikołków

  • Często spada z krzesła

  • Buja się na krześle

  • Nie lubi karuzeli, huśtawki - miewa potem mdłości

  • Okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku

  • Wygląda na zbyt wiotkie, słabe mięśniowo

  • Wydaje się być zbyt sztywne, napięte

  • Ruchy dziecka są niezgrabne - zbyt zamaszyste, kanciaste

  • Często przytrafiają mu się przykre przygody np. rozlanie napoju, strącenie przedmiotu ze stołu, rozsypanie cukru itp.

  • Często się potyka, przewraca

  • Często chodzi na palcach

  • Woli towarzystwo dorosłych od innych dzieci

  • Woli bawić się z dużo młodszymi dziećmi lub samodzielnie

  • Ma kłopoty z modulacją głosu (wciąż mówi za głośno lub za cicho)

  • Używa monotonnego głosu

  • Mówi w dziwnym rytmie

  • Wciąż zadaje pytania, ale często nie czeka na odpowiedź

  • Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy

  • Ma wahania nastroju, łatwo przechodzi od śmiechu do płaczu

  • Często wchodzi w konflikty z innymi dziećmi

  • Rzadko pokazuje coś palcem

  • Lubi, żeby wszystko działo się według ustalonego planu, nie lubi zmian (w przeciwnym razie reaguje lękiem lub napadami złości)

  • Jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża

  • Nawet drobne urazy wywołują gwałtowną reakcję i długotrwałe narzekania

  • Trudno jest je nakłonić do współpracy z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi, jest uparte

  • Poproszone o coś często albo się z tym opóźnia, albo w ogóle zapomina o wykonaniu

  • W nowym miejscu dziecko czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację

w otoczeniu

  • Jest słabe fizycznie, szybko się męczy

  • Ma obniżoną odporność, często choruje

  • Bawi się tylko kilkoma wybranymi zabawkami, zawsze w ten sam sposób

  • Ma ograniczone zainteresowania - poświęca uwagę tylko jednemu tematowi, ignorując wszystko poza nim

Dziecko w wieku szkolnym

  • Nadmiernie się denerwuje i niepokoi

  • Często miewa gwałtowne napady złości (wynikające z nadmiernego przytłoczenia bodźcami zmysłowymi)

  • Jest nadmiernie lub niedostatecznie wrażliwe na ból

  • Jest nadmiernie lub niedostatecznie wrażliwe na temperaturę

  • Przez większość czasu zachowuje się w sposób nieopanowany i niekontrolowany

  • Przez większość czasu czuje się kompletnie zagubione

  • Miewa częste problemy ze snem:

- sypia nieregularnie

- rano budzi się zawsze o tej samej godzinie, niezależnie od tego, kiedy zasnęło

- ma problemy z zasypianiem

- często się budzi w ciągu nocy

  • Bardzo potrzebuje niektórych bodźców zmysłowych (dźwięków, zapachów, smaków, bodźców dotykowych lub określonych ruchów, np. bujania, skakania lub uderzania)

  • Bardzo negatywnie reaguje na niektóre bodźce zmysłowe (dźwięki, dotyk różnych materiałów

i faktur, zapachy, smaki, rodzaje ruchu, np. bujanie lub ruchy obrotowe)

  • Przeszkadzają mu niektóre ubrania, metki, dotyk

  • źle znosi czesanie, mycie głowy, podczas mycia zębów miewa odruch wymiotny

  • Jest wybredne podczas posiłków:

- mocno pożąda lub nie może znieść niektórych smaków, określonej konsystencji lub temperatury pokarmu

- nie czuje, kiedy jest najedzone

- ma kłopoty z przyswajaniem niektórych pokarmów, łatwo się krztusi i wymiotuje

- ma kłopoty z żuciem

  • Jest bardzo wrażliwe na hałas w swoim otoczeniu

  • Nie zwraca uwagi nawet na nagły hałas w swoim otoczeniu

  • Silnie pożąda niektórych czynności:

- skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów

- bujanie się, obracanie, huśtanie, ślizganie

- nie może się powstrzymać przed ciągłym dotykaniem wszystkich i wszystkiego, potrzebuje dotyku konkretnych powierzchni

  • Nie jest w stanie znieść niektórych czynności:

- skakanie, chodzenie po schodach, podnoszenie lub pchanie ciężkich przedmiotów

- bujanie się, obracanie, huśtanie, ślizganie

- dotyk innych osób lub określonych materiałów i przedmiotów

  • Ma kłopoty z równowagą i koordynacją

  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością

  • Wchodząc lub schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi

  • Nagłe dotknięcie lub lekkie popchnięcie z tyłu wywołuje u dziecka "reakcję alarmową" niewspółmierną do siły bodźca

  • Wchodzi po schodach dostawiając nogi do siebie na każdym stopniu

  • Często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała, w otaczającej przestrzeni

  • Niektóre dźwięki bardzo mu przeszkadzają

  • Wciąż dotyka innych dzieci lub przedmiotów

  • Często mówi, że inne dzieci je dotykają lub popychają

  • Nie potrafi skupić na czymś wzroku ani uwagi

  • Siedząc na krześle osuwa się na nim, próbuje się kłaść, opiera się na ławce, podciąga nogi na krzesło

  • Podczas dłuższego siedzenia ma trudności utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.

  • Ma nieprawidłową postawę ciała

  • Buja się na krześle

  • Wygląda na zbyt wiotkie, słabe mięśniowo

  • Wydaje się być zbyt sztywne, napięte

  • Ruchy dziecka są niezgrabne - zbyt zamaszyste, kanciaste

  • Często się potyka, przewraca

  • Często przytrafiają mu się przykre przygody np. rozlanie napoju, strącenie przedmiotu ze stołu, rozsypanie cukru itp.

  • Nie może znieść widoku, zapachu lub smaku niektórych potraw

  • Pod wpływem dotyku niektórych powierzchni krztusi się lub robi mu się niedobrze (czasem nawet wymiotuje)

  • Nie toleruje różnych rodzajów ubrań (dotyku materiału lub wydawanych dźwięków)

  • Cierpi na chorobę lokomocyjną

  • Często się potyka, przewraca, wpada na coś lub z czymś się zderza

  • Długo i z dużym wysiłkiem uczy się nowych aktywności fizycznych np. jazdy na rowerze, pływania, czasem mimo wysiłku nie udaje mu się ich opanować

  • Potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie

  • Ma trudności z rzucaniem i łapaniem piłki

  • Podczas gimnastyki lub rytmiki wielu ćwiczeń nie jest w stanie wykonać, również podczas swobodnych zabaw ruchowych nie może dotrzymać kroku rówieśnikom

  • Ma słabe wyczucie odległości - często staje zbyt blisko innych ludzi czy przedmiotów

  • W porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno

  • Nie lubi baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem, nie lubi turlać się po podłodze, podskakiwać, robić fikołków

  • Nie lubi karuzeli, huśtawki - miewa potem mdłości

  • Okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę,

usiąść na wysokim stołku

  • Często chodzi na palcach

  • Ma problemy z realizacją ustalonych celów i planów

  • Ma problemy w kontaktach towarzyskich

  • Zachowuje się impulsywnie

  • Ma kłopoty podczas posiłków – z rozplanowaniem posiłku w czasie, otwieraniem opakowań, „porządnym” jedzeniem

  • Potrzebuje pomocy i kontroli dorosłych w różnych sferach (np. nauka, organizacja czasu, relacje z innymi ludźmi)

  • Jest nadmiernie aktywne, bardzo ruchliwe

  • Wydaje się być zbyt spokojne

  • Wciąż zadaje pytania, ale często nie czeka na odpowiedź

  • Rzadko nawiązuje kontakt wzrokowy

  • Ma wahania nastroju, łatwo przechodzi od śmiechu do płaczu

  • Często wchodzi w konflikty z innymi dziećmi

  • Ma kłopoty z przyswajaniem wiedzy

  • Ma problemy z nauką szkolną: czytaniem, pisaniem, zapamiętywaniem, liczeniem

  • Ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy

  • Częściej niż inne dzieci w jego wieku odwraca znaki graficzne /cyfry, litery/

  • Ma kłopoty z czytaniem z tablicy

  • Zdarza się, że dziecko zaczyna czytać wyrazy od końca

  • Nie ma dominacji jednej ręki i żadna nie jest wystarczaj±co sprawna

  • Trudno się koncentruje, a łatwo się rozprasza

  • Jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża

  • Nawet drobne urazy wywołują gwałtowną reakcję i długotrwałe narzekania

  • Trudno jest je nakłonić do współpracy z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi,

jest uparte

  • Poproszone o coś często albo się z tym opóźnia, albo w ogóle zapomina o wykonaniu

  • W nowym miejscu dziecko czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację

w otoczeniu

  • Jest słabe fizycznie, szybko się męczy

  • Ma obniżoną odporność, często choruje

  • Ubiera się nieadekwatnie do pogody

  • Nie lubi zmian (w planie dnia, w swoim pokoju, w domu)

  • Lubi, żeby wszystko działo się według ustalonego planu (w przeciwnym razie reaguje lękiem

lub napadami złości)

  • Ma trudności z podejmowaniem decyzji, gdy ma kilka możliwości do wyboru

  • Łatwo się poddaje, zniechęca, gdy napotyka niewielkie nawet trudności

  • Ma kłopoty z poprawną wymową

Back to top

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.